Att bygga ett starkt varumärke är svårt. Det man försöker eftersträva är att varumärket känns igen hos målgruppen, samt att det är förknippat med rätt egenskaper. Det finns mängder av stora och små saker att göra för att bygga det egna varumärket, bland annat kan du utnyttja profilreklam.
Profilreklam är ett enkelt koncept. I korthet handlar det om att sätta sitt företagsnamn och sin företagslogga på olika saker. Det kan handla om kaffekoppar, USB-stickor, tröjor, kepsar, drickor, handdukar och så vidare. Det finns i princip ingen gräns för vad du kan profilera, till och med lyxiga bilar kan förvandlas till mobila reklampelare.
Det är dock viktigt att notera att det inte alltid är möjligt att dra av vissa kostnader som om de vore reklamkostnader. En klassisk avdragsblunder handlar om säljaren som sålde poleringsmedel och ville göra avdrag för sin nyinköpta Porsche. Motiveringen var att bilen användes i reklamsyfte, något som Skatteverket inte godkände. Du kan fortfarande använda en lyxbil i reklamsyfte men du får inte göra avdrag på inköpet av lyxbilen.
Olika sätt att använda profilreklam
Profilreklam användas en hel del på mässor. Det är ett enkelt sätt att få besökarna att komma ihåg företaget. Företagets namn eller logga trycks på olika produkter som sedan ges bort som gåvor till besökarna. Det är alltid en god idé att försöka vara smart och kreativ med profilreklamen. Ett tomt USB-minne är användbart men tänk om minnet istället skulle innehålla en demoversion av företagets programvara eller kanske något annat spännande.
Eftersom profilreklam i princip kan se ut på vilket sätt som helst är det även bra om reklamen har någon anknytning till verksamheten. IT-företag kan komma undan med att ge bort USB-minnen men det ser lite konstigt ut om ett företag som säljer köksredskap av högsta kvalitet skulle erbjuda samma typ av gåva. Tänk ett extra steg så kommer du också att lyckas med din profilreklam.
Ge bort och gör reklam samtidigt
Om du har en verksamhet som säljer produkter eller liknande är det jättebra att beställa in mängder av mindre profilprodukter. Ett bra exempel är reflexer eller pennor med er logga tryckt. Ge ut dessa gratis när era kunder handlar eller på något sätt haft kontakt med er. Då sprider sig verksamheten utan att du behöver lyfta fingret.