Hitta influencers för ny kampanj

Influencers är att relativt nytt begrepp men som blivit en vanlig och stor del av dagens mediala utrymme, inte minst på grund av sociala medier. Ofta syns influencers i diverse dokusåpor, eller så blir de influencers efter att ha medverkat i en. Att hitta influencers för att marknadsföra rätt produkt kan tyckas lätt men precis som i allt annat som rör marknadsföring och sälj så gäller det att välja rätt produkt och att hitta rätt influencer till att marknadsföra den.

Onlinefactory har en beprövad metod som används för att hitta och sålla bland alla influencers. Den kallas för SODE-modellen är och är likartade andra kända modeller i branschen. SODE-modellen för att hitta influencers baseras på att hitta influencers med mellan 1000 till 10 000 följare.

Hitta influencers med max 10 000 följare ger fördelarna

  • De tenderar att ha en aktiv och trogen följarskara
  • Följare med högre engagement rage än influencers med fler antal följare
  • De accepterar vanligtvis ersättning i form produkter, rabatter och presentkort

Influencer med större följarantal kan verka mer attraktivt till en början men faktum är att deras följare ofta följer dem slentrianmässigt. De tenderar också att publicera fler produkter eftersom de har fler samarbetspartners och således riskerar mycket content att drunkna i det stora och väldigt aktiva flödet.

Kvalificerade sökredskap för att hitta rätt

Att hitta influencers för att marknadsföra rätt produkt kan tyckas lätt men precis som i allt annat som rör marknadsföring och sälj så gäller det att välja rätt produkt och att hitta rätt influencer till att marknadsföra den. Onlinefactory hjälper till att hitta influencers åt olika företag. SODE-modellen innehåller fyra olika segment. Där S står för Sourcing – Onlinefactorys agenter sourcar kontakt och engagemang hos potentiella influencers inom varje segment och sammanställer data till kunden om målgrupp, trafik mm. O står för Outreach och där får varje kund välja om man vill ha hjälp med fler saker under processen i att sammanställa erbjudande och utforma materialet i kontakten med den potentiella influencern.

Därefter följer Deal making och Evaluation. Deal making är själva förhandlingen om villkoren och avtalsskrivandet, vilket sker på engelska. Evaluation är efterarbetet för att se att avtalet efterlevdes och där man går igenom statistik och de ekonomiska utfallen på kampanjen.

webmaster