Att planera för en ny hemsida är spännande men kan också kräva en hel del planering. Det är många komponenter som måste fungera för att du ska lyckas med att locka besökare till hemsidan. Därför lönar det sig oftast att anlita en professionell webbyrå för jobbet. Men hu väljer du rätt webbyrå? Här följer några punkter som är viktiga att tänka på innan du bestämmer dig.
1. Tänk bortom webbdesignen
Det finns tusentals webbyråer där ute – allt från frilansdesigners till stora byråer. När du planerar för en ny hemsida är det viktigt att leta efter en byrå som erbjuder en komplett uppsättning tjänster, och som kan hjälpa dig med hela kedjan, som strategi, design, utveckling, marknadsföring och drift och support. Det är dels viktigt för att du ska får en enhetlig struktur på hela upplägget, men det är även guld värt om något skulle krångla längre fram. Att bollas fram och tillbaka mellan olika aktörer som skyller på varandra kan bli både kostsamt och tidsödande.
2. Uppskatta värdet av att få en fungerande strategi
Din hemsida är mer än bara en väldesignad digital broschyr. En genomtänkt och fungerande strategi gör att du får rätt sorts besökare till din hemsida, men även att den lockar besökarna att bli kunder och köpa dina varor eller tjänster.
En professionell webbyrå kommer att se din målgrupps behov och kan bygga upp din hemsida så den leder besökarna från start till mål. De bästa webbyråerna tar sig tid till att ta reda på vad som får dina kunder att klicka och de är experter på webbpsykologi.
3. Responsiva och mobilanpassade hemsidor är standard
Att göra din hemsida responsiv är en självklarhet idag. Att få den att fungera på alla typer av skärmar är en nödvändighet, när besökarna använder allt från mobiltelefoner till stora datorskärmar. Det här behöver du inte ens be din webbyrå om, men om du tänker välja en budgetlösning så är det säkrast att du kollar upp så de vet vad de gör.
4. Välj rätt CMS-plattform
Det finns en uppsjö olika CMS-verktyg att välja mellan. Det viktigaste är att du väljer en webbyrå som kan bygga en hemsida på den plattformen du vill arbeta på.
Den allra vanligaste plattformen är WordPress. Om du väljer att arbeta på WordPress så har du klart flest webbyråer att välja mellan.
5. Utvärdera strukturen utöver det visuella
Det finns många webbyråer som utvecklar snygga hemsidor. Utmaningen är att utforma underbara hemsidor som också är anpassade till bästa praxis för användarupplevelse (UX). Dessutom måste webbdesignen vara kompatibel med sökmotoroptimering (SEO), innehåll och underhållsstrategier. Designmodeller kommer och går men en bra webbyrå kommer att ge dig råd och kunna förklara varför en speciell designen hjälper dig att nå dina mål.
6. Plan för innehållsutveckling
Att designa en ny hemsida med samma innehåll som din gamla hemsida är den digitala motsvarigheten till att sätta läppstift på en gris. Du bör leta efter en webbyrå som förstår och utvecklar starkt innehåll till UX, SEO och marknadsföringsmål.
Integrerade marknadsföringsbyråer har copywriters anställda som arbetar sömlöst tillsammans med designteamet och utvecklingsfolket för att producera webbplatsinnehåll som passar för webbstrategin
7. Digital marknadsföring
Sökmotoroptimering är oftast nummer ett eller två för att generera trafik till en hemsida, så det är inte konstigt att sökmotormarknadsföring (SEM) är en så viktig del av din digitala marknadsföringsplan. Välj en byrå som inte bara kan prata, utan också visa resultat. Förstå vilka digitala marknadsföringstjänster webbyrån erbjuder och fråga om resultat för andra kunder.
8. Var inte hemlig med din budget
Att ha ett budgetintervall är en bra utgångspunkt för en webbyrå, för att kunna presentera en lösning som passar för dig. Att köpa en specialdesignad hemsida är inte som att köpa en vara med en fast prislapp.
Att ha en budget att utgå från sparar tid för både dig och webbyrån, då ni inte behöver ödsla tid med att bolla olika lösningar som är för enkla eller för dyra för det du är ute efter.
9. Känn kärleken
Det är verkligen möjligt att gilla, eller till och med älska, den webbyrå du arbetar med. Från det första samtalet, eller det möte du har, bör du känna dig väldigt bekväm med det team du har pratat med och se fram emot en fortsatt dialog. Ungefär som vid dejting är inte alla webbyråer lämpliga för varje företag.