Så kan du använda YouTube algoritmen till din fördel

Ungefär en miljard användare runt om i världen använder Googles videoplattform YouTube på daglig basis. Detta för att titta på kortare eller längre videoklipp av olika slag. YouTube algoritmen är det system som i bakgrunden rekommenderar de olika användarna olika specifika videoklipp. Därför är det viktigt att du använder den till din fördel för att dina videor ska rekommenderas för så många personer som möjligt.

Men hur gör man då för att få fler visningar och gillningar med hjälp av den berömda algoritmen? Nedan tipsar vi om några olika sätt på vilka du kan kittla den lite grann och på så vis ta dig lite närmare dina mål!

3 sätt att kittla YouTube algoritmen och få fler visningar

Det finns flera sätt på vilka du kan kittla YouTube algoritmen och få fler visningar. Dessa är dock tre av de mest effektiva sätten:

  • Gör en sökordsanalys innan du publicerar din video. YouTube är som bekant inte en tv-kanal som spelar upp videoklipp enligt en förutbestämd tablå. Plattformen låter istället användarna söka fram videor och därför är det viktigt att du har detta i åtanke när du ska publicera din video. Genom att göra en sökordsanalys och försöka optimera ditt videoklipp för vissa sökord kan du öka sannolikheten att videon syns när användare använder dessa.
  • Optimera miniatyrbilderna så att fler användare klickar på dem. Du bör undvika att använda dig av metoder som inkluderar clickbait eller är vilseledande. Men genom att göra dina miniatyrbilder lite mer lockande för användare att klicka på kan du få fler visningar av dina videoklipp. Bilden bör dels beskriva vad användaren kan förvänta sig av att få se i videon men också vara lockande nog för att ge dig det så viktiga klicket.
  • Se till så att dina tittar ser hela din video och gärna flera klipp. När du väl har fått en användare att titta på något av dina videoklipp behöver du fånga användaren. Genom att locka denne att se färdigt på hela ditt videoklipp och gärna även klicka sig vidare till fler av dina videor kan du kittla YouTube algoritmen. En beståndsdel i denna är nämligen användarnas engagemang och hur dessa tittar på ditt innehåll.

webmaster